dilluns, 4 d’abril del 2011

MÉS LLIBRES DE LECTURA OPTATIVA




En aquesta novel·la, Martí Gironell ens transporta al món àrab de començaments del segle XX. Tenim dos grans moments: la travessa pel Sinaí damunt d’uns dromedaris (només tres, el mínim imprescindible per a fer el viatge i sense fer cas als funcionaris que volien més animals i així poder cobrar més diners), acompanyat d’uns beduïns i el seu gran coneixement del que significa viatjar per una terra tan aspra com pot ser el desert. Posteriorment, un viatge en cotxe (un Ford T atrotinat on els passatgers representen les grans religions) entre Jerusalem i Bagdad. En tots dos viatges, hi destaca per damunt de tot la fèrria voluntat de Bonaventura Ubach per tal de fer realitat els seus objectius i arribar als diversos llocs que, prèviament, havia planificat.
En la travessa pel desert hi trobem representats alguns dels moments especials que Bonaventura Ubach descriu en explicar els seus viatges: la trobada amb un dels xeics locals que li surt a l’encontre per tal de reclamar-li l’abonament dels “drets per creuar els seus territoris” i del qual se’n desfà amb intel·ligència, fent veure que no l’entén i que només ha sortit al seu encontre per saludar-los,  el coneixement de l’experiència local transmesa per moltes generacions i que li permeten reviure alguns moments bíblics, com les interminables festes per celebrar un matrimoni i que li fan comprendre com devien ser les bodes de Canà.
També tenim ben representada la visita al Monestir de Santa Caterina del Sinaí, explicant com la gent del país encara segueix el costum d’entrar a l’interior del recinte enfilant-se per una finestra i no pas per la porta, que fins no fa pas massa temps (a l’època en que ells la visiten) estava tapiada. A l’interior es troben amb un retaule d’origen català, la mòmia d’un monjo venerat i un moment esgarrifós en descobrir el costum d’amuntegar els ossos dels monjos morts.
Durant tot el viatge anirem coneixent la saviesa dels seus companys àrabs, els quals també demostren una admiració creixent per Ubach davant el respecte que demostra per la seva cultura, llengua, creences i tradicions. També la novel·la ens transmet l’emoció que, internament, segurament sentia el monjo en trepitjar els mateixos escenaris que, uns segles abans, havien estat l’escenari on transcorria allò que explica la Bíblia.
En definitiva, un llibre del tot recomanable per a tothom a qui li agradi la novel·la històrica.



 En Daniel Vives rep l’avís que la Inquisició està a punt de procedir a la seva detenció acusat de tenir un exemplar de la Bíblia en valencià. Daniel Vives va participar en les tasques de traducció i revisió del text i per aquesta raó tem per la seva vida. Així que agafa l’imprescindible i fuig amb destinació a la casa d’uns jueus conversos, com ell.
En aquesta casa estarà amagat durant mesos, dins d’una sinagoga oculta. Haurà de romandre molt de temps en la foscor més absoluta i sense fer cap mena de soroll, per evitar que pugui ser descobert.
Mentre, la Inquisició segueix investigant on pot trobar-se ell i qualsevol altre persona que amagui un exemplar de la Bíblia. Utilitzarà tots els recursos que té al seu abast, aprofitant-se de personatges grotescs i sense escrúpols capaços de fer qualsevol a canvi d’una bossa de diners.
Durant els mesos en que està amagat Daniel Vives, hi ha un esclat de pesta a València, provocant una gran quantitat de morts. Això obrirà una oportunitat per tal que Daniel Vives pugui fugir de València, gràcies a l’ajuda que li dóna en Pere Torrella, un metge també d’origen jueu.
Un cop en Vives ha pogut fugir de València amb destinació a Perpinyà, en Pere Torrella pensa també en abandonar la ciutat. És requerit, però, a curar el fill d’una de les màximes autoritats de la ciutat, que ha contret la malaltia. Se’n surt i entra a formar part del cercle de persones al voltant de les màximes autoritats civils. Això li dóna un cert marge de protecció davant les possibles actuacions de la Inquisició.
En aquest paper, en Pere Torrella formarà part del seguici reial que entra a Perpinyà per certificar el retorn dels comtats nordpirinencs a la corona, després d’uns anys sota domini francès. Aquí es retrobaran i estudiaran de quina forma en Vives pot tornar a València tot conservant la llibertat.
"Ens trobem amb una de les millors novel·les històriques que he llegit en força temps."

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada